روز شمار برگزاری همایش
تا روز برگزاری همایش :



تا پایان ثبت نام در همایش:



تا پایان مهلت ارسال مقاله:


تاریخ های مهم
تاریخ شروع ثبت نام در همایش
10 مرداد 1402
تاریخ شروع دریافت مقاله در همایش
10 مرداد 1402
آخرین مهلت ثبت نام
27 آبان 1403
آخرین مهلت ارسال مقاله
10 آبان 1403
تاریخ برگزاری

28 آبان 1403

کمیته علمی

برگزاری نشست رسانه‌ای همایش فلسفه برای کودکان

1 مرداد 1403

همایش ملی فلسفه برای کودکان برای نخستین بار در کشور توسط دانشگاه بیرجند با همکاری دانشگاه فرهنگیان و پژوهشگاه پژوهشگاه مطالعات فرهنگی علوم انسانی در ۲۸ آبان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد


به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر مرتضی مزگی نژاد، عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند و  دبیر همایش در نشست خبری این همایش ملی، به ماهیت بین رشته‌ای همایش ملی فلسفه برای کودکان اشاره کرد و گفت: اولین همایش ملی فلسفه برای کودکان کشور  میان رشته‌های فلسفه، روان شناسی، علوم تربیتی و ادبیات کودک و با تلفیق این دانش‌ها در کنار هم به شدت بر رویه آموزشی در جهت ارتقای مدل آموزش  اثر می‌گذارد به‌گونه‌ای که دانش آموزان قادر به تجزیه و تحلیل انتقادی شوند و آنچه آموخته‌اند را فراتر از کلاس درس به کار بردند.
دکتر مزگی نژاد بیان کرد: فلسفه برای کودکان دست کشیدن از آموزش مستقیم دانش و روی آوردن به تبادل ایده‌های خودجوش (‏و رضایت‌بخش)‏ جهت بررسی آزادانه ایده‌ها است. فلسفه برای کودکان  روشی فعال برای تفکر عمیق در پاسخ به پرسش‌های پیچیده زندگی به شیوه‌ای منطقی و اندیشمندانه است.
وی افزود: در ایران هم چند دهه‌ای است که فلسفه برای کودکان هم به صورت پژوهش و هم آموزش وارد شده است.
دکتر مزگی نژاد به بیان تعریف فلسفه برای کودکان پرداخت و گفت: فلسفه برای کودکان که به اختصار فبک نامیده می‌شود لزوماً اشاره به داشته‌های فلسفه ندارد بلکه یک روش و شیوه تفکر و اندیشیدن است.
وی در توضیح هدف برگزاری این همایش افزود: هدف فلسفه برای کودکان این است که به کودکان آموزش داده شود که خودشان فکر کنند و انتخاب‌های آگاهانه‌ای داشته باشند. این روش با واداشتن کودکان به فکر کردن پیرامون روش بحث کردن و تفکر مستقل درمورد مسائل مهم، توانایی استدلال و قضاوت آن‌ها را بهبود می‌بخشد. این فرآیند کودکان را تشویق می‌کند تا استدلال انتقادی و مهارت‌های تفکر خلاق را از طریق گفتگوی گروهی که توسط مربی آن‌ها تسهیل می‌شود، پرورش دهند.
دبیر همایش بیان کرد: اهداف فلسفه برای کودکان به دو دسته میانی و نهایی تقسیم می‌شود که مهم‌ترین هدف نهایی بهبود تفکر انتقادی برای تصمیم گیری و قضاوت دقیق‌تر است و تفکر خلاق، گروهی، همدلانه یا مراقبتی از اهداف میانی است. 
ایشان شش محور اصلی همایش را ادبیات علوم تربیتی، رسانه  فلسفه ادبیات کودک، روانشناسی و دین و معنویت دانست. 
وی عنوان کرد: این همایش در ۲۸ آبان 1403 برگزار خواهد شد و اعلام نتایج داوری در ۱۱ آبان ۱۴۰۳ و مهلت ارسال مقالات تا ۱۰ آبان ۱۴۰۳ خواهد بود.
همچنین در این نشست رسانه‌ای، دکتر ناجی دبیر علمی همایش که بصورت ویدئو کنفرانسی حضور داشت، گفت: فعالیت‌هایی در ایران انجام شده و ما جزو کشورهای پرفعال در این زمینه هستیم و بین ۱۰ کشور اول جهان به لحاظ کمی قرار می‌گیریم و در آسیا نیز ما به لحاظ تعداد مقالات و کتب اول هستیم . 
دکتر ناجی افزوود: یکی از اهداف همایش می‌تواند نقد و بررسی مقالات و بالا بردن کیفیت آنان باشد.
دکتر ناجی بیان کرد: تلاش ما این است که برخی نشست‌ها را به صورت آنلاین برگزار نماییم . 
وی به بیان دانشگاه‌هایی که پیش نشست‌های آنان تایید شده پرداخت و گفت: دانشگاه مازندران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه شیراز، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تهران و دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) مشهد از جمله آنان است.
دکتر ناجی تاکید کرد: هدف ما است که تمام دانشگاه‌ها، اساتید و دانشجویان را وارد بحث‌ها و چالش‌های این موضوع کنیم و کیفیت کارها را افزایش دهیم تا جزو ۵ کشور اول جهان شویم و امیدواریم تا بتوانیم مرکزی را تاسیس نماییم تا کشورهای دیگر را نیز پوشش دهیم و آموزش‌های متقابل صورت گیرد. 
در ادامه خانم دکتر ملا حسنی، عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان و  دبیر اجرایی به بیان نکات موارد اجرایی پرداخت و گفت: تاکنون مقالاتی به دست ما رسیده است و تلاش شده است تا افرادی که متقاضی داوری زود هنگام هستند به خواسته خود دست یابند و نتایج را زودتر دریافت نمایند.
وی گفت: ان شاء الله چند محور جدید به موضوعات همایش اضافه خواهد شد و اعضای هیأت علمی، معلمان، فرهنگیان و دانشجویان استقبال بیشتری از همایش خواهند داشت.
دبیر اجرایی همایش موارد پیشنهادی را آموزش شیوه‌های نوین تفکر، شاخصه‌های آموزش تفکر محور، رسالت دانشگاه فرهنگیان در آموزش تفکر و تربیت معلم، معلم دیجیتال و آموزش تفکر، هوش مصنوعی و آموزش تفکر، فدک و آموزش دروس تفکر در آموزش و پرورش و فدک و اسناد بالادستی آموزش عنوان کرد.


126
مطالب مرتبط


لطفا با تكميل فرم ، نظرات ، پيشنهادات و انتقادات خود را در مورد مطلب منتشر شده با ما در ميان بگذاريد.
پيام شما پس از تاييد توسط مدير سايت ، منتشر خواهد شد.

سامانه مدیریت همایش های دانشگاه بیرجند