شاید در ابتدا، عبارت «فلسفه برای کودکان» کمی عجیب به نظر برسد. اما در فلسفه برای کودکان، صحبت از نظریه های سخت و پیچیدهی فلسفی نیست بلکه هدف، آموزش تفکر و پرورش مهارتهای استدلالی در کودکان است. فلسفه برای کودکان (P4C) مخفف کلمهی Philosophy for children که در فارسی به صورت مخفف به آن )فَبَک( هم گفته میشود. اجرای برنامه فلسفه برای کودکان، دانشآموزان را برای دستیابی به سطوح بالای شناختی، همچون تحلیل و قضاوت یاری میکند. فرآیندی که نسل جوان با ورود به آن اندیشههای خویش را با یکدیگر درمیان مینهند، از زاویه دیدهای یکدیگر آگاه میشوند و نسبت به تفاوت رویکردها و یافتهها با آگاهی بیشتری می اندیشند. تاکید بر یادگیری همیارانه، استفاده از گفت وگوی نقادانه، استفاده از روشهای حل مسئله، از اصول اساسی فلسفه برای کودکان است. در فلسفه برای کودکان، کلاس، محفل اکتشاف و جستوجو است. مربی، نقش تسهیلگری و هدایت از راه دور را بر عهده دارد. مهم ترین کارکردهای فلسفه برای کودکان عبارت است از:
پروش تفکر انتقادی: فلسفه به کودکان کمک میکند تا سوالات عمیقتری بپرسند و به تحلیل و ارزیابی ایدهها بپردازند. این مهارت به آنها کمک میکند تا در زندگی روزمره تصمیمات بهتری بگیرند.
خودآگاهی: فلسفه به کودکان این امکان را میدهد که درباره خود و احساساتشان فکر کنند. این خودآگاهی میتواند به رشد شخصیت و اعتماد به نفس آنها کمک کند.
گفتگو و ارتباط مؤثر: شرکت در جلسات فلسفه برای کودکان به آنها یاد میدهد که چگونه نظرات خود را بیان کنند و به نظرات دیگران گوش دهند. این مهارتها در برقراری ارتباط مؤثر بسیار مهم هستند.
حل مسئله: فلسفه به کودکان میآموزد که چگونه مسائل را از زوایای مختلف بررسی کنند و راه حلهای خلاقانه پیدا کنند. این مهارت در زندگی روزمره و تحصیل بسیار مفید است.