پوستر
تماس با ما
تلفن ثابت

056-32202073

نمابر

056-32202073

ایمیل

ichswa@birjand.ac.ir

آدرس

بیرجند-دانشگاه بیرجند- پردیس شوکت‌آباد- دانشکده ادبیات و علوم انسانی- گروه پژوهشی افغانستان 

گزارشی از مراسم افتتاحیه دومین همایش بین‌المللی امنیت انسانی در غرب آسیا + تصاویر

6 اردیبهشت 1394

دومین همایش بین‌المللی امنیت انسانی در غرب آسیا در روزهای 2 و 3 اردیبشهت 1394 در تالار ولایت دانشگاه بیرجند برگزار گردید.


در این همایش اندیشمندان و کارشناسان سیاسی داخلی و خارجی طی دو روز برگزاری همایش ابعاد و زوایای مختلف امنیت انسانی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

دکتر هادی صادقی معاون فرهنگی قوه فضائیه و خانم استر کوئیش لاروش ریس دفتر منطقه ای یونسکو در ایران، از مهمانان ویژه روز نخست همایش بودند.

ریاست دانشگاه بیرجند ، استاندار خراسان جنوبی، قائم مقام نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند، دکتر محمدرضا سعیدآبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران و سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد نیز در مراسم افتتاحیه سخنرانی کردند.

دکتر خلیل خلیلی رئیس دانشگاه بیرجند در آیین افتتاح دومین همایش بین المللی امنیت انسانی در غرب آسیا ، با معرفی دانشگاه بیرجند از تحصیل ۱۳ هزار دانشجو در دانشگاه بیرجند خبرداد و گفت: در حال حاضر ۱۰ هزار دانشجو در مقطع کارشناسی و  بیش از سه هزار دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی در ۳۰۰ کد رشته این دانشگاه در حال تحصیل هستند.

رئیس دانشگاه بیرجند  با بیان اینکه همزیستی مسالمت‌آمیز با وجود قومیت‌ها و مذاهب در منطقه از کارکردهای فرهنگی مراکز آموزشی و دانشگاه هاست، اظهار داشت: امنیت حاکم در منطقه و صدرنشینی خراسان جنوبی در چندین سال متوالی در میان استان‌ها و مناطق کشور اتفاقی نیست بلکه نشان از فرهنگ و کارکردهای فرهنگی آموزشی است.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی در صحت و سلامت کاری و اقتصادی و پاکیزگی محیط  سرآمد است گفت: دانشگاه بیرجند نه تنها دامنه گسترده‌ای از خدمات آموزشی را در طی ۴۰ سال عمر خود به منطقه، کشور و دنیا عرضه کرده است بلکه همواره در ابعاد فرهنگی اجتماعی و اقتصادی نیز تاثیرگذار و نقش آفرین بوده است.

دکتر خلیلی ، امنیت انسانی را یکی از مهمترین مقوله‌های اجتماعی امروز عنوان کرد و افزود: امنیت انسانی مرتبط با تمام ابعاد زندگی انسانی است که امروزه بیش از پیش مورد توجه دانشمندان و سیاستمداران قرار گرفته است.

وی با بیان این که مسائل متعددی مانند تروریسم، تعصبات قومی و مذهبی، جنگ، بلایای طبیعی ، بیسوادی و مسائلی از این دست جامعه بشری را رنج می‌دهد، گفت : انسان‌های نیک اندیش و نیک کردار به دنبال ایجاد جامعه عاری از ترس و فقر هستند و در این راستا دانشگاه‌ها با تربیت نیروهای متخصص و متعهد می‌توانند نقش مهمی در ایجاد جامعه امن ایفا کنند .

رئیس دانشگاه بیرجند، تبعیض در دستیابی به دانش و تکنولوژی روز را یکی از  مشکلات علمی امروز دانست و افزود: عدم پذیرش دانشجویان ایرانی توسط برخی دانشگاه‌ها و محروم گذاشتن آنها از حق تحصیل، تبعیض در مجامع علمی و مجلات از این مقوله است که متاسفانه شاهد آن هستیم.

وجه اله خدمتگزار استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در ابعاد مختلف می‌توان به مسئله امنیت پرداخت، امنیت اقتصادی را مهمترین مقوله امنیت عنوان کرد و گفت: در سایه امنیت اقتصادی است که می توان در سایه آن امید به پیشرفت، توسعه، آرامش، امید و شادابی در  جامعه داشت.

وی با بیان اینکه بخش‌های مختلفی در این حوزه امنیت تاثیر گذار هستند، افزود: با تدبیری که در نظام مقدس جمهوری اسلامی  ایران به کار بسته شده است، کشور ما به عنوان یکی از بهترین و امن ترین کشورها یاد می شود.

استاندار با اشاره به اینکه خراسان جنوبی علی رغم همه مسائل و مشکلات جزو امن ترین استان های کشور است، گفت: این امنیت به برکت وجود مردم فرهیخته، تدبیر مسئولان، تلاش‌های نیروهای انتظامی و تصمیمات بجا در این حوزه است.

خانم لاروش، رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در ایران نیز با تشکر از برگزارکنندگان این همایش، گفت: صلح و امنیت و آرامش برای پیشرفت ارزشی انسان ها ضروری است و ما در یونسکو به امنیت انسانی به عنوان سنگ بنای توسعه پایدار نگاه می کنیم و آن را از اصول 27 گانه توسعه پایدار می دانیم. وی با تأکید بر اهمیت بحث های آموزشی برای ایجاد امنیت انسانی پایدار، اظهار کرد: باید با رویکردی مشارکتی به ارائه آموزش های لازم بپردازیم تا همه افراد دانش لازم برای ایجاد امنیت پایدار که به توسعه و پیشرفت می انجامد را بدست آورند. وی اعتقاد و ایمان را در توسعه امنیت پایدار بسیار مؤثر دانست و گفت: یونسکو در این راستا به دنبال افزایش سطح ایمان و اعتقاد ملت هاست. ضمن اینکه بر روی علم و مباحث مورد توجه همه کشورها نیز متمرکز است. وی اظهار امیدواری کرد: این همایش دستاوردهای خوبی در راستای ارائه راهکارها و راه حل ها برای ایجاد امنیت پایدار در سطح منطقه و جهان داشته باشد.

حجت الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه طی سخنانی امنیت را تضمین حقوق مادی و معنوی هر شهروندی دانست و گفت:تاکنون مولفه هایی برای این امنیت گفته شده و در بخش های مختلف از جمله امنیت اقتصادی، بهداشتی، اجتماعی و سیاسی از آن سخن گفته شده است ولی امنیت انسانی فراتر از این ها ابعاد دیگری نیز دارد.

وی تأکید کرد: امنیت همواره از سوی قدرت ها تهدید می شود و قدرت اگر مهار نشود کشنده امنیت و از بین برنده امنیت است.

وی افزود: هر کشوری که از نظر رسانه ای، علمی و سیاسی پیشرفته تر باشد، قدرت بیشتری دارند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه دنیای مدرن دچار ایدز فرهنگی شده است، گفت: در حال حاضر جهان مدرن سامانه ایمنی خودش را نسبت به ویروس های اخلاقی و فرهنگی از دست داده و این ویروس ها در همه جا و حتی خیلی از جاهایی که احساس نمی شود، وجود دارند.

وی یادآورشد: ایمان هم سبب ایمنی برای خود فرد در دنیا و آخرت و هم امنیت برای دیگران می شود، یعنی ایمان جلوی آسیب رساندن به دیگران را می گیرد.

دکتر محمد رضا مجیدی دبیر علمی همایش طی گزارشی از روند برگزاری همایش در مراسم افتتاحیه گفت: همایش حول سه محور مطالعات نظری – مفهومی، مطالعات کاربردی و موردی ایران و کشورهای غرب آسیا و نیز امنیت انسانی و خراسان جنوبی (شرق ایران) برگزار می‌شود.

به گفته دبیر علمی همایش بین المللی امنیت انسانی در غرب آسیا ایده برگزاری این همایش به سال 87 که پایان دهه امنیت انسانی در برنامه های یونسکو و سازمان ملل بود برمی گردد که ما اولین همایش بین المللی امنیت انسانی در غرب آسیا را با کمک دانشگاه بیرجند برگزار کردیم.
 محمدرضا مجیدی اظهار کرد: امروز، امنیت انسانی با زندگی روزمره مردم گره خورده و از موضوعات مهم در عرصه بین‌المللی است و اندیشمندان و صاحب نظران غرب آسیا و به ویژه ایران با رویکرد اسلامی باید در راستای تبیین این اصل گام بردارند و این نظرات در عرصه بین امللی مطرح شود تا برخی از غربی ها اجازه استفاده ابزاری از مفاهیم حقوق بشری پیدا نکنند. سفیر و نماینده سابق جمهوری اسلامی ایران در یونسکو و استاد دانشگاه تهران گفت: تعداد 150 مقاله برای دومین همایش بین المللی امنیت انسانی در غرب آسیا ارسال شده که پس از داوری در قالب چکیده ها، پوسترها چاپ خواهد شد.

سرکنسول افغانستان در مشهد نیز با اشاره به چالش ها و مشکلات فراروی ملل منطقه، این چالش ها را مانع تکامل و تعالی دانست و بر ضرورت ارائه راهکارهایی در این باره از سوی دانشمندان و اهل خرد تأکید کرد. صدیقی افزود: متأسفانه ما گرفتار افکار افراطی و تفریطی شده، حال آنکه دین اسلام دین اعتدال و میانه روی است و از مبارزه صادقانه و مشترک کشورهای منطقه برای زدودن افکار افراطی و تفریطی یک ضرورت است.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو نیز به عنوان آخرین سخنران جلسه افتتاحیه این همایش گفت: امروز برای امنیت انسانی بیش از هرچیز به خرد و خردورزی نیازمند هستیم و بدون خرد امکان دسترسی به امنیت انسانی وجود ندارد. ضمن اینکه طنین صدای عشق هم برای امنیت انسانی لازم است. محمدرضا سعیدآبادی، هوا و هوس را دلیل اصلی ناامنی های جهان ذکر کرد و افزود: دلیل اینکه امروز موضوع امنیت انسانی در سازمان ها و مراکز علمی مهم تلقی می شود این است که روان جهان از جنگ و کشتار و خشونت آزرده و خسته است و همه باید تلاش کنند تا سمفونی صلح در ارکستر جهانی اجرا شود.


3814
مطالب مرتبط


لطفا با تكميل فرم ، نظرات ، پيشنهادات و انتقادات خود را در مورد مطلب منتشر شده با ما در ميان بگذاريد.
پيام شما پس از تاييد توسط مدير سايت ، منتشر خواهد شد.
Permanent


آمار سایت
سامانه مدیریت همایش های دانشگاه بیرجند