برگزاری همایش

27 اسفند 1401

 با بهره گیری از مهر ایزدی نخستین همایش ملی زبان ها و گویش های مناطق مرزی ایران وفق برنامه در تاریخ دهم اسفند 1401 در سالن همایش و فرهنگسرای شهر به تولیت دانشگاه بیرجند و با حضور میهمانان، مقامات، دانشجویان و سایر پژوهشگران حوزه گویش شناسی با پیام مقام عالی وزارت و سخنرانی جناب آقای دکتر غلامعلی حداد عادل (رئیس محترم فرهنگستان زبان و ادب فارسی) و همچنین سخنرانی جناب آقای دکتر احمد پاکتچی (سفیر محترم ایران در سازمان یونسکو) آغاز به کار کرد. 


سخنرانی علمی افتتاحیه به وسیله استاد دکتر محمد دبیرمقدم با عنوان «رده شناسی گویش های خراسان» ارائه شد و متعاقبا وفق برنامه نشست پیش از ظهر با چهار سخنرانی دیگر ادامه یافت. پس از نماز و نهار مجموعا هشت سخنرانی در نشست های بعد از ظهر و عصر ارائه شد و پس از استراحتی کوتاه اختتامیه همایش با رونمایی از ویراست دوم کتاب«رده شناسی زبان های ایرانی» اثر استاد دکتر محمد دبیرمقدم آغاز و با سخنرانی ایشان در مورد تغییرات و اضافات کتاب ادامه یافت و سپس نماهنگ تقدیر از چند دهه خدمات علمی پژوهشی استاد دکتر محمد دبیرمقدم به گویش شناسی ایران پخش شد. در ادامه نماهنگ بزرگداشت یاد و خاطره استاد فقید دکتر جمال رضایی (گویش شناس بومی) ارائه شد. شعرخوانی دانششجویان افغانستانی در باب زبان فارسی و همچنین معرفی پنج تن از شاعران گویشی بیرجند همراه با نمونه هایی از اشعار ایشان پایان بخش مراسم اختتامیه بود.

 


329
مطالب مرتبط


لطفا با تكميل فرم ، نظرات ، پيشنهادات و انتقادات خود را در مورد مطلب منتشر شده با ما در ميان بگذاريد.
پيام شما پس از تاييد توسط مدير سايت ، منتشر خواهد شد.
کاربر گرامی در صورتی که ثبت نام نکرده اید ، با کلیک روی دکمه زیر در سایت ثبت نام نمایید . به کمک کنترل پنل خود می توانید از امکانات سایت استفاده کنید .


تلفن ثابت

05632381768

نمابر

05631631133

ایمیل
ICBLD@Birjand.ac.ir
آدرس

دانشگاه بیرجند - دانشکده ادبیات و علوم انسانی

سامانه مدیریت همایش های دانشگاه بیرجند