درباره همایش

همایش ملی

فرهنگ دانشگاهی

انسان و فرهنگ همراه و همزاد يكديگرند. اين همراهي، ضمن اهميت، از ابعاد و پيچيدگي­هاي بسياري برخوردار است. فرهنگ، برآيند نيروهاي عظيم، نهفته و غالباً ناخودآگاه فردي و گروهي است. فرهنگ، وقتي از ویژگی پويايي و باورهايي كه متضمن يك فرهنگ پويا است، برخوردار گردد، تأثير عظيم آن بر حيات و بالندگي اجتماعي قابل توجه و تعمق است. دانشگاه، به‌عنوان نماد آموزش عالی کشور، نهادی اثرگذار در فرهنگ جامعه و «فرهنگ دانشگاهی» است که توسعه علمی درگرو عملکرد آن است. اهتمام به مقوله پیچیده فرهنگ، موجب توسعه همه‌جانبه است. دانش، تفکر، گفتمان علم پژوهی، فرهنگ یادگیری، فرهنگ آموزش، اخلاق پژوهش و آموزش، فرهنگ ‌سازمانی و مدیریت، برخورد نقادانه و پرسش‌گرانه، جامعه‌پذیری دانشگاهی، هنجارهای اخلاقی، کار جمعی، هویت‌سازی علمی و اجتماعی، اجتماع دانشگاهی، دانشگاه پژوهی، آزادی و استقلال علمی، انسان دانشگاهی و مبتنی بر نگاه انتقادی و تحلیلی نه توصیفی و ستایش­گرایانه، دانش‌جومحوری و روحیه پرسش­گری، توسعه فضای نقد، کنش آکادمیک، خود انتقادی، جامعه‌محوری، استقلال نهادی، رشد فضای مردم‌سالار، فرهنگ استادی، فرهنگ دانش­جویی و ترغیب‌کننده، ساختارشکنی رویکرد اقتدارگرایانه در کلاس، حرمت آزادی‌های آکادمیک، نقش دانشگاه در بافت زندگی اجتماعی، مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی، جملگی وابسته به ظرفیت و نقش فرهنگ است که در محیط‌های دانشگاهی باید رشد یابد.

مسئوليت دانشگاه صرفاً در تجهيز دانشجويان به تخصص‌های علمي و کاربردي خلاصه نمی‌شود، بلکه فراتر از این، بايد مهارت­هاي زندگي اجتماعي و نحوه مشارکت‌های اجتماعي را نيز بیاموزد. بدین‌سان است که دانشجو در دانشگاه بايد ياد بگيرد که چگونه بايد ياد بگيرد، چگونه بايد بينديشد، چگونه بايد در اجتماع مشارکت نمايد، گفتگو کند و چگونه بايد مسائل را تحلیل کند. زندگاني دانشگاهي زندگاني همراه با جسارت فکري و دغدغه و احساس مسئوليت در برابر حقيقت است. جامعه دانشگاهی کشور باید به نهادینه‌سازی فرهنگ دانشگاهی ترغیب کند؛ زیرا اگر قرار باشد بر اساس سند چشم‌انداز، ایران به‌عنوان کشور اول منطقه در بحث‌های فناوری و علم باشد، لازم است مؤلفه‌های فرهنگ دانشگاهی تقویت و در سیاست‌گذاری‌های نهادهای علمی و اجرایی به جد موردتوجه قرار گیرد.

یک قرن و نیم از تأسیس مدرسه درالفنون به‌عنوان اولین نهاد علمی و آموزشی مدرن ایران، یک‌صد سال از تأسیس مدرسه شوکتیه در شرق کشور در بیرجند به‌عنوان سومین مدرسه در کشور بعد از مدرسه دارالفنون و رشدیه تبریز و بیش از هشت دهه از تأسیس دانشگاه تهران می‏گذرد؛ آموزش عالی کشور با چالش‏ها و مسائل بسیار مواجه است. این نظام، ظرفیت­های بی‌شماری دارد که علاوه بر نقش مؤثر در کاهش بحرا­­­ن­ها، موجب فرصت­های ارزنده­ای برای توسعه است. فرهنگ دانشگاهي بايد توانمندي­ها، استعدادها و ضرورت­هاي خود را بشناسد و با شناخت گذشته، درک درست حال، آینده‌پژوهی را موردنظر قرار دهد.

با توجه به ضرورت‏های پیشرو، همایش ملی فرهنگ دانشگاهی در دانشگاه بیرجند، تحقق اهداف ذیل را دنبال می‏کند:

1. واکاوی و شناخت ظرفیت­های فرهنگ دانشگاهی، در جهت کمک به نقش مؤثر آموزش عالی در توسعه همه‌جانبه کشور

2. ایجاد زمینه به‌منظور تعامل و تبادل نظر بین صاحب‌نظران فرهنگ، بخصوص در ابعاد گوناگون فرهنگ دانشگاهی

3. طرح مبانی نظری و تبیین جایگاه فرهنگ دانشگاهی در کارکردهای متنوع نظام آموزش عالی و دانشگاه

4. ارائه راهبردهایی برای تسهیل، اصلاح، تحول و ارتقای کیفیت دانشگاه از منظر فرهنگ دانشگاهی

5. ارائه تبیین­های نظری از نقش فرهنگ دانشگاهی در سیر تحولات ملی، منطقه­ای و جهانی

 

کاربر گرامی در صورتی که ثبت نام نکرده اید ، با کلیک روی دکمه زیر در سایت ثبت نام نمایید . به کمک کنترل پنل خود می توانید از امکانات سایت استفاده کنید .


تلفن ثابت
نمابر
ایمیل
آدرس
سامانه مدیریت همایش های دانشگاه بیرجند